ABC kandydata

Strona główna > ABC kandydata

Jak przygotować skuteczne CV

Poprawnie przygotowane CV może nam otworzyć drzwi pracodawcy i umożliwić prezentację własnej osoby na rozmowie rekrutacyjnej.

Nim rozpoczniesz pisanie cv zastanów się:

  • -do jakiej firmy aplikujesz, jaka jest specyfika tej firmy
  • -na jakie stanowisko aplikujesz, zapoznaj się z oczekiwaniami względem kandydatów
  • -czym wyróżniasz się spośród innych kandydatów
  • - jakie są Twoje mocne strony, przydatne w pracy o którą się ubiegasz
  • -jak będzie wyglądało twoje cv

Informacje zawarte w CV powinny mieć przemyślany podział zarówno pod względem wizualnym (przejrzystość dokumentu np. takie same odstępy, wykorzystanie tabulatorów), jak i pod względem zawartej treści. 

Treści, które powinny znaleźć się w CV, to:

 

  • Dane osobowe: imię i nazwisko, adres, telefon kontaktowy oraz adres e-mail. W przypadku zamieszczenia zdjęcia, powinno to być takie zdjęcie, jakie jest wykorzystywane w dowodzie osobistym i paszporcie.
  • Wykształcenie: szkoły i/lub uczelnie wyższe ukończone
  • Doświadczenie zawodowe: w tej części CV osoby pracujące wpisują poprzednie miejsca pracy, stanowisko i główne zadania, za jakie były odpowiedzialne. Należy jednak pamiętać, że w CV warto pochwalić się tymi praktykami, podczas których miało się możliwość zdobycia umiejętności przydatnych na stanowisku, którego aplikacja dotyczy.
  • Szkolenia, kursy, znajomość języków: także tu powinny się znaleźć informacje związane z przyszłą pracą.
  • Zainteresowania: w tej części CV jest możliwość przedstawienia umiejętności związanych z pasją. Bywa, że zajęcia, którym oddajemy się w ramach naszych zainteresowań, kształcą umiejętności i cechy, które mogą pomóc w przyszłej pracy.

 

Przygotowując CV używajmy równoważników zdań. Tak przygotowane informacje są łatwiejsze w odbiorze, ułatwiają w prostej skróconej formie przekazanie najważniejszych informacji.

O czym nie informować i czy umieszczać zdjęcie.

Informując w CV o swojej historii zatrudnienia nie informuj potencjalnego pracodawcy o:

  • - wynagrodzeniu, jakie uzyskiwałaś w poprzednich miejscach pracy
  • - powodów odejścia z pracy
  • - adresach firm
  • - imionach i nazwiskach swoich przełożonych


Nie stosuj także skrótów i żargonu
Nie załączaj referencji. Jeśli pracodawca będzie ich potrzebował, zapyta Cię o nie.
 
Zdjęcie

W dobrym tonie, jest niezamieszczanie swojego zdjęcia w CV, są jednak sytuacje, kiedy warto to zrobić.
Przede wszystkim jeśli pracodawca w ogłoszeniu wyraźnie wskazuje, że oczekuje zdjęcia.
Jeśli np. starasz się o pracę w mediach, w sprzedaży osobistej, gdzie ważny jest wizerunek, to oczywiście warto to zrobić

 


List motywacyjny


List motywacyjny powinien informować o tym:


dlaczego kandydat kieruje swoją aplikację właśnie do tej firmy
które z kryteriów zamieszczonych w ogłoszeniu kandydat spełnia całkowicie?
List motywacyjny powinien zachęcić osoby czytające do poznania kandydata osobiście. Powinien zatem zawierać informacje, które nie znalazły się w CV. Nie może natomiast być streszczeniem całego zawodowego życia kandydata. Możliwość rozwinięcia niektórych wątków pojawi się podczas spotkania rekrutacyjnego.


Jak przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej:

  • bądź punktualny,
  • pamiętaj o przywitaniu się,
  • staraj się zachować spokój,
  • uważnie słuchaj swojego rozmówcy, odpowiadaj na jego pytania konkretnie,
  • nie przechwalaj się,
  • nie wyrażaj się źle o poprzednich pracodawcach,
  • jeśli pracodawca zada Ci pytanie o Twoje oczekiwania płacowe, to powinieneś wiedzieć, czego oczekujesz – przygotuj sobie strategię negocjacji,
  • postaraj się nie udzielać odpowiedzi zawierających wiele niepotrzebnych wiadomości,
  • miej gotową odpowiedź na pytanie, dlaczego odpowiedziałeś akurat na tę ofertę,
  • wyłącz telefon komórkowy!

Najczęstsze błędy podczas rozmów kwalifikacyjnych:

 

  • Warto zwrócić na nie uwagę. Nawet jeśli będziesz doskonale przygotowany merytorycznie do rozmowy, poniższe sytuację mogą skutecznie uniemożliwić Ci zdobycie pracy:
  • kłamanie,
  • narzekanie na poprzedniego pracodawcę,
  • gadulstwo,
  • zdawkowe odpowiedzi na pytania,
  • prezentowanie postawy roszczeniowej,
  • brak podstawowej wiedzy na temat firmy, stanowiska, oferty pracy,
  • niestosowny ubiór,
  • brak kultury osobistej,
  • włączony i dzwoniący telefon!

Ważne wskazówki:

  • w trakcie rozmowy telefonicznej ustal z kim będziesz rozmawiał podczas rozmowy kwalifikacyjnej, ile czasu będzie trwała rozmowa, i czy składa się tylko z jednego etapu czy z kilku
  • zdobądź jak najwięcej informacji o firmie i stanowisku na które aplikujesz
  • przygotuj dokumenty( certyfikaty, dyplomu, referencje)
  • zastanów się czy informacje zawarte w cv są rzetelne i prawdziwe
  • zadbaj o swój wizerunek poprzez wybór odpowiedniego ubrania - jeśli nie znasz standardów obowiązujących w firmie załóż klasyczny garnitur lub kostium w stonowanej kolorystyce, białą lub niebieską koszulę, dobierz odpowiednie dodatki i obuwie, nie przesadzaj z ozdobami, biżuterią, fryzurą, makijażem, ilością perfum itd., pamiętaj że Twój wygląd wyraża szacunek wobec osoby, z którą się spotykasz – musi być schludny i dostosowany do sytuacji.